skip to Main Content
Werk Vinden Met Social Media

Werk vinden met social media

Voorheen bestonden er nog geen sociale media. Het vinden van informatie over bedrijven of het speuren naar geschikte vacatures dus werk, betekende urenlang zoeken in allerlei handboeken en kranten. Gaf dat niet het gewenste resultaat dan moest je via via informatie gaan vergaren. In contact komen met anderen was nog weer een stap verder. Tegenwoordig gaat dat veel gemakkelijker.

Over vrijwel elk bedrijf is wel iets te vinden op internet, bovendien zijn er vacaturewebsites en de grotere bedrijven hebben speciale vacaturepagina’s. Het monitoren van de arbeidsmarkt is nog nooit zo laagdrempelig geweest.

Op zoek naar een richting of een baan
Het actief inzetten van social media voor het vinden van de juiste zoekrichting of het vinden van een baan is daar een perfecte aanvulling op. Het in contact komen met sleutelfiguren binnen een organisatie kan vaak met een paar muisklikken.

Sociale media zijn heel erg geschikt om jezelf te profileren en jouw vakkennis aan anderen te laten zien. Welke sociale media zijn interessant voor werkzoekenden? Ik noem de belangrijkste.

LinkedIn
Op LinkedIn maak je een profiel aan. Basis daarvoor is het cv en een goede, zakelijke foto. Je kunt dit aanvullen met bijvoorbeeld een korte persoonlijke video, presentaties, en aanbevelingen en onderschrijvingen van vaardigheden door mensen waarmee is samengewerkt. Daarna vraag je een connectie aan met mensen die je al kent. Zo zien zij jouw profiel en zie jij waar zij zich mee bezighouden. Plaats je een bericht, een ‘update’ op LinkedIn dan zien zij deze berichten voorbijkomen. Hier kan op gereageerd worden of men kan het bericht delen met de eigen connecties. Door het deelnemen aan groepsdiscussies op jouw vakgebied komt je knowhow onder de aandacht bij vakgenoten en bedrijven. Je wordt zichtbaar buiten de eigen kring van connecties en juist daar liggen de kansen.

Ook bedrijven gebruiken LinkedIn, voor het publiceren van hun vacatures of voor het zoeken naar een geschikte kandidaat, dus naar jou!

Facebook, van eigen kring naar buiten
Facebook kun je gebruiken om binnen – in eerste instantie – de eigen kring te laten weten dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Zodra deze berichten weer gedeeld worden kom je ook weer onder de aandacht bij onbekenden, die je wellicht verder kunnen helpen met advies of een tip richting een baan. Daarnaast kun je met Facebook zelf op zoek gaan naar bedrijven en mogelijkheden.

Social media is jouw visitekaartje
Alles wat je zelf op Facebook plaatst is ook voor jouw vrienden en soms ook hun vrienden, te zien. Openbare berichten (met het wereldbolletje) zijn zelfs door iedereen te lezen.

Wees je ervan bewust dat bedrijven bij een selectieprocedure bijna altijd een kijkje nemen op je profielen. Voor alle sociale media geldt dat gewaagde foto’s en leuzen absoluut niet in je voordeel werken. Bedenk ook dat wat je niet in een zaal van 1.000 man zou durven zeggen, ook niet op social media geroepen kan worden. Bij twijfel, niet posten dus.

Twitter, kort maar krachtig
Twitter is een mooi en snel instrument om te zoeken naar vacatures. Als je gaat zoeken met hashtags (de hekjes) en #vacature kom je heel wat vacatures op het spoor.

Daarnaast is Twitter heel effectief om jouw zoekvraag te verspreiden. De omschrijving bij jouw account, de ‘bio’ is daarvoor het begin. Zet daarin wat je zoekt, met een link naar je LinkedIn profiel. Zo ben je ook op die manier vindbaar.

Belangrijk is dat je de juiste personen gaat volgen en hun berichten goed in de gaten houdt. Social media is niet voor niets ‘social’. Reageren en retweeten op Twitter hoort bij een optimaal gebruik van dit platform.

Plaats je jouw zoekvraag met wat hashtags, een link naar je LinkedIn-profiel én de term ‘RT=fijn’ in maximaal 120 tekens op Twitter dan kom je razendsnel onder de aandacht bij anderen. Ook als je je LinkedIn-profiel weer helemaal bijgewerkt hebt, is dit een machtig instrument.

De kracht van bloggen
Schrijf je graag dan is bloggen een goede manier om onder de aandacht te komen. Je plaatst jouw blogs op jouw eigen website of blogomgeving of je vraagt of je je blog mag plaatsen op een grotere website binnen je vakgebied. Zo’n plaatsing kun je daarna weer delen op social media en vermelden op LinkedIn. Ook op deze manier kun je laten zien dat je verstand van zaken hebt binnen jouw branche.

Het inzetten van social media vraagt een tijdsinvestering en een lange adem. Alle instrumenten zijn (in de basisuitvoering) gratis en voor iedereen beschikbaar. Maak er optimaal gebruik van, het kan je werk en veel contacten opleveren.

Vanzelfsprekend kan ik je helpen met het opzetten en inzetten van social media voor je zoektocht.
Bel of mail me voor een prijsopgave.
Tel.: 06-21485337
jose@josevanderpijl.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Back To Top
Zoeken