skip to Main Content

De zanger, de zoon en de man van de regels …

songaminuteman_header_FB

Op social media ontstaan situaties die uitnodigen tot nieuwe inzichten en regelgeving. Een mooi voorbeeld om te volgen is de kwestie tussen de ‘Song a minute man’ en uitgever Time Inc.

Hoe het begon
Misschien ken je het verhaal al, maar even in het kort de situatie: Simon, de zoon van een Engelse Alzheimerpatiënt plaatst dagelijks op YouTube de carpoolkaraoke van hem en zijn 80-jarige vader. Pa was vroeger zanger en plaatselijk bekend als de ‘Song a minute man’.  Door opnieuw te gaan zingen bloeit de man voor even op en is Alzheimer ver weg. Vader heeft een prachtige stem, zoon mag er ook zijn, de liedjes zijn evergreens en het plezier van de twee knalt van het scherm af.

De donatiecampagne
Simon vraagt met de video’s aandacht voor Alzheimer en zingen als therapie en heeft een fondsenwervingscampagne voor de Alzheimer Society opgestart. Resultaat van deze spontane actie: ruim 148 duizend fans op de Facebookpagina, verschillende tv-interviews en ontelbaar veel ontroerde berichten van familieleden van mensen met dementie. Spontane ambassadeurs als Quincy Jones staan op en ook de gedrukte media gaan ermee aan de slag. De teller op de donatiepagina bij JustGiving staat op dit moment op bijna £ 100.000. Iedereen blij.

Geblockt
Kennelijk kon het toch niet uitblijven. De Amerikaanse uitgever Times Inc. heeft ‘Quando, quando, quando’ een van de populairste video’s van YouTube laten verwijderen wegens het schenden van auteursrechten … zo ontzettend jammer. Simon doet het enige verstandige. Hij spendeert er op de Facebookpagina één regel aan en zegt dat hij de situatie gaat oplossen. Achter de schermen zal hij het er razend druk mee hebben…

Songaminuteman_blocked_on_YouTube

De fans pakken het op en reageren op Facebook en Twitter zwaar verontwaardigd maar over het algemeen opvallend beschaafd. Dat laatste is trouwens wel uniek voor social media …

Ook de Facebookpagina van Time Inc. wordt bedolven onder reacties. Hun woordvoerder zal heel snel met een reactie moeten komen.

Issuemanagement voor gevorderden
Hoe gaat Time Inc. dit oplossen, blijven ze vasthouden aan de misschien wel achterhaalde regelgeving? Laten ze hun menselijke kant zien?
Hoe ver reikt de imagoschade voor dat merk, gaan er claims komen en weet Time er een win-win situatie van te maken voor alle partijen. Het zijn zomaar wat vragen die bij me opkomen. En wat doet de Alzheimer Society? Wat doet YouTube? Wat doen de fans, gaan ze YouTube omzeilen? En wat is de rol van de ambassadeurs?

Kortom, het oude en nieuwe denken, ratio en emotie, issuemanagement, woordvoering, de kracht van social media én last but not least, een boeiende case voor juristen en communicatiemensen in een notendop.

Wat vind jij van de ontstane situatie? Ik ben benieuwd naar je reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Back To Top
Zoeken